2013. október 25., péntek

A mentalista és William Blake

A mentalista és Bach postomhoz kapcsolódóan ismét szeretnék pár gondolatot megosztani a sorozatról.

"Mentalista: személy, aki a mentális erő, a hipnózis és/vagy a szuggesszió hatalmával él. A gondolatok és viselkedések befolyásolásának mestere." A sorozat minden epizódja ezekkel a gondolatokkal kezdődik. A főszereplő, Patrick Jane tehát nem látnok és nem rendelkezik semmilyen természetfeletti képességgel - csak jó megfigyelő és tud hatni az emberekre. (Kicsit eltér a tárgytól de sokat gondolkodtam, miért is döntöttek a sorozat gyártói a "Jane" vezetéknév mellett, ami ugye egy női név. Egyik részben volt egy olyan poén, mikor Lisbon felügyelőnek átad egy üzenetet egy szereplő, miszerint "Patrick üzeni, hogy sajnálja", erre Lisbon: "ezek szerint itt járt Jane?", a válasz: "milyen Jane-ről beszél? Patrick, a szőke csávó üzeni.")
Patrick egy sorozatgyilkost, Red John-t hajszol és rajta akar bosszút állni, mivel megölte a feleségét és kislányát. Minden évad közepe és vége felé újabb morzsákat talál, amelyek talán közelebb vezetik Red Johnhoz. A második évad végén egy William Blake idézetet súg a fülébe Red John:



"Tigris, tigris, csóva fény
éjszakának erdején,
mily kéz adta teneked
szörnyű és szép termeted?" William Blake

A sorozatban Patrick rengeteget gondolkozik ezen. Számomra az az érdekes, hogy A vörös sárkány című könyvben / filmben, az elvetemült sorozatgyilkos szintén William Blake hatása alatt áll: az egyik festményét tetováltatja a hátára és vele azonosul brutális tettei elkövetésekor. Íme A Nagy Vörös Sárkány és a Napba Öltözött Asszony (melyet a gyilkos megeszik a történet szerint):



Nem tudom, mit tud William Blake, amiért sorozatgyilkosok imádatának középpontjába helyezik. Lehet, hogy ez csak fiktív történetekben történik így, a valóságban nem. Viszont mindenképpen van benne valami ijesztő és baljós - akár vers legyen, akár festmény. Úgy tudom, maga Blake is elég zavarodott személyiséggel rendelkezett és kiszámíthatatlan volt, lehet, ez adott ihletet, hogy legyen ő a kitalált sorozatgyilkosok múzsája. Az viszont tény, hogy J. D. Salinger: Zabhegyező című könyve a valóságban van nagy hatással gyilkosokra. A könyvet én is olvastam, de szintén nem értem, miért van ilyen hatása. Ebből kiindulva akár Blake is hathat így a valóságban is másokra.

Van itt még egy Blake idézet, amit előszeretettel írogattam ballagási fényképeim osztogatásakor a hátlapra:

"Egy homokszemben lásd meg a világot,
Egy vadvirágban a fénylő eget,
Egy órában az örökkévalóságot,
S tartsd tenyeredben a végtelent!"

A Wikipédia szerint nem egyértelműen Blake idézet, hanem csak neki tulajdonított. Mindenesetre ez tetszik nekem, remélem nem azért, mert sorozatgyilkos hajlam rejtőzik a tudatalattimban... :D


Megnyugtatásképpen itt van még két videó A mentalistából. A múltkori Bach zene köszön vissza 2 jelenetben. Az első videó az évad záróepizódja legvégét mutatja be (3:18tól jön Bach). Szerintem szuperül van összerakva, minden klappol: a zene, a beállítások, a cselekmény és Simon Baker arcjátéka. Zseniális. Ez a jelenet valahogy beleivódik az emberbe.



Itt pedig egy vak lány zongorázza Red John kedvenc dallamát, Patrick elmélkedik közben. Ezt szeretem ebben a sorozatban, hogy amikor kell, akkor vicces és lehet nevetni rajta, máskor meg meglepően drámai és kifejezetten hatásos. És mindezt úgy kapja a néző, hogy sosem tűnik benne semmi túlzásnak, hiteles benne a poén és a szomorúság is. Simon Baker pedig meglepően jó színész, talán túl jó is ahhoz, hogy sorozatokban játsszon. Viszont éppen ezért nem véletlen, hogy miért is A mentalista Amerika egyik legsikeresebb sorozata.

2013. október 24., csütörtök

Óz, a hatalmas - zene

A tegnapi posthoz visszakanyarodva, ma is egy filmzenét hoztam. Igaz, nem olyan klasszikus mint Bach zongoraszólója, viszont ezt is rendkívül kellemes hallgatni. Az Óz, a hatalmas című film - szerintem - legszebb és legvarázslatosabb jelenetében szólal meg ez a zene. A dallama többször is visszatér a film közben. Azért ez a Danny Elfman tudja mi a dörgés. Gondolom, ez is közrejátszhatott, hogy a film engem annyira Tim Burton alkotásaira emlékeztetett. Nemcsak a mesés képi világa és története, de a hangulata is. Elfman pedig a Burton filmek állandó jellegű zeneszerzője (pl. Ollókezű Edward, A nagy hal, Charlie és a csokigyár).

2013. október 23., szerda

A mentalista és Bach

Ma estére egy kifejezetten relaxáló videót hoztam. Az egyik kedvenc sorozatom, A mentalista első évadjának befejező részében kerül elő többször a lent hallható Bach szerzemény. Remélem, mindenkinek tetszik. :)



Még több gondolat A mentalistáról, Bachról és William Blake-ről itt!

2013. október 21., hétfő

Az Argo-akció

2012 legjobb filmjének járó díjat Az Argo-akció kapta meg az idei Oscar-gálán, amit a film egyik producere (és egyben rendezője, illetve főszereplője) azaz Ben Affleck vett át. Mitől is nagyszerű ez a film? Mivel is győzte meg a kritikusokat a gyakran vitatott tehetségű Ben Affleck? Lássuk csak!


Az Argo-akció megtörtént eseményeket dolgoz fel. Pontosabban Antonio Mendez hasonló című könyvének adaptációja, amely szintén tavaly látott napvilágot. A film – akárcsak a könyv – Mendez történetét mutatja be, aki a CIA ügynökeként kiszabadított Iránból hat amerikai diplomatát 1980-ban. Az egész akció pikantériája, hogy egy rendkívül abszurd ötleten alapult: „túl őrült, hogy hazugság legyen” – írja könyvében Mendez. Ugyanis a mentőakció azon alapult, hogy a hat diplomata és Mendez filmes stábnak adja ki magát, akik egy sci-finek (melynek címe Argo) keresnek forgatási helyszíneket Iránban.


Az Argo-akció sikerének egyik titka, hogy épp az, hogy a valóságon alapul. Eddig számtalan olyan filmet vagy sorozatot láthattunk, amelyben a CIA tevékenységét mutatják be – de mindez csak a fikció és találgatások szintjén mozog. Viszont végre itt egy olyan történet, amely minden abszurditása ellenére valóságos. Az, hogy Hollywoodban miért is lett sikeres ez a film, igazából nem kérdés: mert azt mutatja be, hogy a filmipar mekkora jelentőséggel bír – a diplomáciában is. Viszont ehhez még az a tényező is hozzájön, hogy milyen alaposan kidolgozták a filmet.


Mivel a könyv és a film nagyjából egy időben született, így elméletileg kölcsönhatásban állhattak egymással. Azonban a film néhány apró részletében eltért az írott formától – például Mendez nem egyedül utazott Iránba vagy a hat amerikai nem rögtön és nem együtt kötött ki a kanadai nagykövetségen. Mint mondják, a részleteken áll vagy bukik minden – főleg egy CIA akcióban – viszont a film és könyv összehasonlítgatása inkább szőrszálhasogatásnak hat. A maga műfajában mindkettő nagyszerű, izgalmas és érdekes.



Tehát, a történet adott volt – viszont meg kellett találni az ideális szereplőket és az ideális környezetbe kellett helyezni őket, az ideális ruhákban. Manapság még mindig hódít a retró-láz – ilyen szempontból is rettentően aktuális a film, Ben Affleck nagyon eltalálta, hogy most lehet sikeres ez a film. Ugyanis tudniillik, Antonio Mendez már 1997 óta beszélhetett az Argo-akcióról és érdekes, hogy éppen most karolta fel valaki ezt a témát. Ben Affleck mellett a film másik producere George Clooney, akiről szintén köztudott, hogy már több olyan produkció születésénél bábáskodott, amelyek az amerikai társadalom megítélésének szempontjából fontos tartalommal rendelkeznek. A közel-keleti – amerikai konfliktus ma is legalább annyira aktuális, mint a film idején.


Ben Affleck is megér egy külön bekezdést. Annak ellenére, hogy elsősorban filmszínészként vált ismertté, mindeddig nem sok babér termett neki. Viszont forgatókönyvíróként már 1998-ban Oscar-díjat kapott gyermekkori jó barátjával, Matt Damonnal együtt a Good Will Huntingért – amelyet közös emlékeik alapján írtak meg. Affleck-et rendezőként kifejezetten dicsérni szokták a kritikusok – azonban az idei Oscar-gála nagy meglepetése volt, hogy éppen ebben a kategóriában nem kapott jelölést. Viszont a legjobb film díját bezsebelve valószínűleg nem szomorkodott.


Az Argo-akció sikeréhez az imént említettek mellett még az is hozzájön, hogy rendkívül élvezetesen rakták össze a filmet. Annak ellenére, hogy a magyar néző számára nem biztos, hogy ismert a történelmi szituáció, annyira jól – viszont véletlenül sem szájbarágósan – magyarázzák el az események jelentőségét és mikéntjét, hogy mindenki könnyedén felfoghatja és megértheti, mi történik a vásznon. Az izgalmas történetvezetésnek köszönhetően még azok a nézők sem unatkoznak egy percig sem, akik nem kifejezetten kedvelik a politikai drámákat. A film tetőpontja pedig annyira feszültséggel teli lett, hogy azt tanítani kellene. Mindenképpen érdemes megnézni.


Az Argo-akció (Argo, 2012)
amerikai thriller, 120 perc
Főszereplők: Ben Affleck, John Goodman, Victor Garber
Rendező: Ben Affleck
Forgalmazó: InterCom


Forrás

2013. október 20., vasárnap

Ma ünnepli 55. születésnapját Viggo Mortensen, akinek talán a világhírnevet A Gyűrűk ura trilógia Aragorn királyának eljátszása hozta meg. Számtalan nagyszerű szerepben bizonyította már tehetségét, többször bejelentette végleges visszavonulását a filmipartól, de szerencsére mindeddig visszatáncolt és 
újból belevágott 1-2 forgatásba. Legutóbb Jack Kerouac: Úton című regényének filmadaptációjában bukkant fel a dán származású színész.


2013. október 18., péntek

Pink - Just Give Me A Reason

Az előző bejegyzéshez kapcsolódóan ma is egy slágert hoztam - a Girl on Fire mellett ez a másik aktuális kedvencem. Pinkről (vagy P!nkről) az a véleményem, hogy nekem túlzottan is vad a megjelenése, viselkedése és a hangja már túlzottan karcos is a kifinomult ízlésemhez mérten. Viszont mindennek ellenére dalai többségéért rajongok. A mostani, a Just Give Me A Reason egy duett, ami szintén meglepő tőle, mert nem igazán szokott duettezni. Ez a szám már akkor megtetszett, amikor a lemez jelent meg és a klip még sehol sem volt. Alicia Keys-hez hasonlóan Pink is mindig valami fontos tanulságot, reális élethelyzeteket, társadalomkritikát közvetít dalai által, amiknek mindig szuper dalszövegük van. Akárcsak ennek is. A videoklip is elnyerte tetszésemet, modern, meglepő, látványos és nagyon trendi. Maga a dal pedig annyira fülbemászó... Egyszerűen azóta sem tudtam megunni.



Right from the start
You were a thief you stole my heart
And I your willing victim
I let you see the parts of me
That weren't all that pretty
And with every touch you fixed them
Now you've been talking in your sleep
Things you never say to me
Tell me that you've had enough
Of our love, our love

Just give me a reason
Just a little bit's enough
Just a second we're not broken just bent
And we can learn to love again
It's in the stars
It's been written in the scars on our hearts
We're not broken just bent
And we can learn to love again

Im sorry I don't understand where all of this is coming from
I thought that we were fine
Oh we had everything
Your head is running wild again
My dear we still have everything
And its all in your mind
Yeah but this is happening
You've been having real bad dreams
Oh oh
You used to lie so close to me
Oh oh
There's nothing more than empty sheets
Between our love, our love, oh our love, our love

Just give me a reason
Just a little bit's enough
Just a second we're not broken just bent
And we can learn to love again
It's in the stars
It's been written in the scars on our hearts
We're not broken just bent
And we can learn to love again

I never stopped
You're still written in the scars on my heart
Your not broken just bent and we can learn to love again

Oh tears ducts and rust
I'll fix it for us
We're collecting dust but our love's enough
You're holding it in
You're pouring a drink
No nothing is as bad as it seems
We'll come clean

Just give me a reason
Just a little bit's enough
Just a second we're not broken just bent
And we can learn to love again
It's in the stars
It's been written in the scars on our hearts
We're not broken just bent
And we can learn to love again

2013. október 17., csütörtök

Alicia Keys - Girl on Fire

Már a Fallin' óta a legkedvesebb előadóim közé tartozik Alicia Keys. Rettenetesen jól énekel és kapásból felismerhető a hangja és azon kevesek közé tartozik, aki sosem megy ki a divatból, mindig toplistás, annak ellenére, hogy nem feltétlenül követi az aktuális trendeket. Nagyon utálnám, ha ő is előjönne valami olyan tüc-tüc aláfestéssel rendelkező borzadállyal, mint azt már sokan megtették - ld. Madonna, Christina Aguilera, Jennifer Lopez, Britney Spears...

Szóval, Alicia Keys mindig jelentkezik olyan dalokkal, amikről azt mondom, "ez az eddigi legjobb". Pl. nagy kedvencem a Fallin' óta az If I Ain't Got You, No One vagy The Empire State of Mind (Part 2). Viszont a Girl on Fire számomra minden eddigit ver. A szövege is csodás - bár ez is abszolút jellemző rá, mindig igényes, elgondolkodtató és választékos szókincsű dalszövegei vannak - nagyon trendi és annyira csajos. A dallama is fülbemászó, tuti mindenki megjegyzi, aki egyszer hallja. Remélem, még számtalan ehhez hasonló dallal fog megörvendeztetni minket a jövőben is. Ja és mielőtt elfelejtem, érdemes Youtube-on élő felvételeket is hallgatni tőle, azon kevesek közé tartozik, aki következetesen kampányol az élő zene mellett és sosem playbackkel.




She's just a girl, and she's on fire
Hotter than a fantasy, lonely like a highway
She's living in a world, and it's on fire
Feeling the catastrophe, but she knows she can fly away

Oh, she got both feet on the ground
And she's burning it down
Oh, she got her head in the clouds
And she's not backing down

This girl is on fire
This girl is on fire
She's walking on fire
This girl is on fire

Looks like a girl, but she's a flame
So bright, she can burn your eyes
Better look the other way
You can try but you'll never forget her name
She's on top of the world
Hottest of the hottest girls say

Oh, we got our feet on the ground
And we're burning it down
Oh, got our head in the clouds
And we're not coming down

This girl is on fire
This girl is on fire
She's walking on fire
This girl is on fire

Everybody stands, as she goes by
Cause they can see the flame that's in her eyes
Watch her when she's lighting up the night
Nobody knows that she's a lonely girl
And it's a lonely world
But she gon' let it burn, baby, burn, baby

This girl is on fire
This girl is on fire
She's walking on fire
This girl is on fire

Oh, oh, oh...

She's just a girl, and she's on fire

2013. október 15., kedd

Miért zárták dobozba Sandra Bullockot, és minek a súlytalansághoz bicikli? Mit utál a filmben George Clooney, és mit nem csinál soha többé Alfonso Cuarón? Hogyan folytatta a rendező fia a történetet, és mi volt Bullock kívánsága a forgatáson? Egy csomó érdekesség a Gravitációról.

Angelina Jolie és Robert Downey Jr. ment volna az űrbe

Majdnem öt évbe telt, mire Alfonso Cuarón összehozta aGravitáció-t, és menet közben többször is változott a szereposztás. 2010 tavaszán jött az első hír a filmről, e szerint a férfi főszerepet Robert Downey Jr. alakította volna. A laza, jópofáskodó űrhajós figuráját Cuarón kifejezetten rá írta, de hiába: Downey Jr. a Bosszúállókforgatása miatt kénytelen volt visszamondani a felkérést.


Szerencsére ez a stílus George Clooney-nak is jól áll, és 2010 decemberében ő szerződött le Downey Jr. helyére. A női főszereplő megtalálása még nehezebb volt. Angelina Jolie-ra hosszan vadászott a Warner Bros., de nem sikerült megszerezniük, felmerült Blake Lively és Rachel Weisz neve is, de a legkomolyabb jelölt Natalie Portman volt, akinek a Fekete hattyú sikere után Cuarón meghallgatás nélkül felkínálta a szerepet, a színésznő azonban a terhessége miatt nem tudta vállalni. Így landolt végül Sandra Bullocknál a feladat.

Clooney utálja a 3D-t


Most, hogy a film anyagi és kritikai siker lett, persze már nem hangoztatja ezt, de Clooney a forgatást követően, 2011 végén még úgy nyilatkozott a USA Today-nek, hogy "ez volt az első alkalom, hogy 3D-s filmet csináltam, és remélhetőleg egyben az utolsó is". Valószínűleg Clooney nemcsak a 3D-re gondolt, hanem a Gravitáció forgatásának egész, a színészek számára iszonyatosan kényelmetlen módszerére, amiért érthetően nem lelkesedett, azt pedig ekkor még nem tudhatta, hogy Cuarón milyen zseniális látványt hozott ki a kínzásokból. Amúgy a rendező maga is leszögezte, hogy "továbbra is szívesen felmennék az űrbe, de soha többet nem fogok űrben játszódó filmet forgatni".

Szóval hogyan készült a film?

Részben azért tartott olyan sokáig a Gravitációmegvalósítása, mert Cuarónnak és operatőrének, Emmanuel Lubezkinek a trükkcsapattal együtt teljesen új módszereket kellett kidolgozniuk ahhoz, hogy az általuk elképzelt látványt megvalósíthassák. A legfőbb újítás az volt, hogy építettek egy dobozt, amelynek a teljes belső felületét LED-ek borították, a színészek minden űrjelenetben ebben a dobozban voltak, és a LED-ek biztosították a megfelelő hátteret, a folyton változó fényeket, amelyeknek éppen meg kellett világítaniuk a színészek arcát, vagy tükröződniük kellett az arcukon.


A doboz nyitott oldalán nyúlt be a speciális állványra szerelt kamera, amit távirányítással mozgattak. Szóval amikor Bullock és Clooney az űrben sodródnak, valójában nem ők mozognak, hanem a kamera, illetve a vetített táj forog körülöttük. Ezekben a jelenetekben egyébként csak a két színész arcát használták fel, minden más számítógépes grafikával készült. A színészeknek memorizálniuk kellett, hogy pontosan melyik pillanatban hogyan és merre mozdulnak majd, hogy szinkronban maradjanak az előre beprogramozott, bonyolult kamera- és fénymozgásokkal. A hosszú snittek miatt ez meglehetősen nagy feladat volt.

És amikor zárt térben vannak?


Néhány díszlet azért készült a filmhez, például a nemzetközi és a kínai űrállomás, de Bullocknak ezekben sem volt könnyebb dolga, mint a dobozban: számos dróttal függesztették fel, amelyeket bábosok húzogattak-mozgattak a súlytalanság állapotában történő mozgást szimulálva. A LED-dobozban és a díszletben való mozgást Bullock négy hónapon keresztül gyakorolta a forgatás előtt.

A legnehezebb jelenet


Első hallásra talán meglepő módon nem valamelyik bombasztikus űrjelenetet volt a legnehezebb megcsinálni, hanem azt, amikor Bullock bejut a Nemzetközi Űrállomásra, leveszi a szkafanderét, és magzatpózban lebeg - és mindezt vágás nélkül. David Heyman producer elmesélte, hogy Bullock valójában egy biciklin ült a jelenet felvétele közben, úgy, hogy az egyik lábát odakötözték a bringához, és tizenkét drót volt rászerelve, amelyekkel a bábosok mozgatták kívülről.

Bullockot agyoncsaphatta volna az áram

A filmhez szükséges eszközök az utolsó pillanatban lettek készen: egy héttel a forgatás előtt még azon dolgozott a csapat, hogy a LED-boxot biztonságossá tegye, addig ugyanis, ha valaki belemászott, megrázta az áram.

A főhős mindig is nő volt


Cuarón és a fia, Jonás együtt írták a film forgatókönyvét, amelyben kezdettől nő volt a főhős, fel sem merült soha, hogy férfi legyen, mivel: "A film egyik témája, hogy a figurának vissza kell szereznie az anyaságra való képességét. Az újjászületésről és a termékenységről szól. ... Nőnek kellett lennie, nem egy bénázó macsónak."

Bullock depressziós lett a forgatáson


Bullock nem különösebben élvezte, hogy a forgatás jelentős részében egyedül kellett játszania, és nagyon örült, amikor Clooney három hétre beugrott. "Sosem voltam még olyan depressziós, mint amikor elment. Dühös voltam, rá sem akartam nézni" - mesélte az élményről. Ráadásul sokszor fizikailag is rosszul volt, mert, amikor hosszan kellett produkálnia a filmben hallható ijedt lihegést, elszédült, és elsötétült előtte a világ.

Kiderül, kivel beszélgetett Ryan


A Gravitáció-nak van egy kísérőfilmje, a Jonás Cuarón rendezte, hétperces Aningaaq, ami rajta lesz majd aGravitáció DVD- és Blu-ray-kiadásán. A kisfilm arról a Grönlandon élő eszkimó férfiról szól, akivel Ryan (Bullock) véletlenül felveszi a kapcsolatot az űrből. Megismerjük a feleségét, a kisgyerekét és a kutyáit, akiket a Gravitáció-ban csak hallhattunk, és a végén az ő szemszögéből látunk valamit, amit már a nagyfilmben is láttunk. Akik már megnézték, azt mondják, iszonyú megható.

Bullocknak volt egy feltétele


A forgatás idején Sandra Bullock örökbefogadott kisfia még alig múlt egyéves, és a színésznő előre figyelmeztette Cuarónt, hogy "ha hiányozni fog nekem, nem veszed hasznomat". Így aztán biztosították, hogy Louis nevű kisfia ott lehessen a forgatáson, és jól érezze magát.

Régen volt alcím is

A Gravitáció teljes címe eredetileg az volt, hogy Gravity: A Space Suspense in 3-D. "Ez még akkoriban volt, amikor a 3D menőnek számított" - magyarázta a rendező.

Ha arra vagy kíváncsi, tudományos szempontból mennyire hiteles a film, kattints ide!

2013. október 12., szombat

Hihetetlen, majdnem elfelejtettem, hogy az egyik abszolút kedvenc színészem ma ünnepli születésnapját! (Éppen 10 nappal az enyém után :)) Szóval, Isten éltesse 45. születésnapján ezt a nagyszerű színészt - aki csodálatosan is énekel, mint a mellékelt ábra (avagy videó) mutatja:


(Úgy tippelem, ezen a felvételen kicsit fiatalabb mint 45 éves... :))

Dan Brown - Inferno

Néhány évvel ezelőtt az egész világot megrengető viták törtek ki egy könyv nyomán, melynek címe A Da Vinci-kód. Dan Brown azóta világhírnévre tett szert és most jelent meg magyar nyelven legújabb kötete, melynek főszereplője ismét Robert Langdon.


Robert Langdon szimbólumkutató és nyelvész immár négy könyvben bukkan fel. Kronologikusan először Dan Brown Angyalok és démonok című könyvében jelentkezett, amelyben Vatikánban járt és a pápaválasztás idején kitörő bűntény megoldásában segédkezett, az illuminátus rend tevékenységét bemutatva. Következő kalandja a nagy port kavart A Da Vinci-kódban történt: Párizs, London és a skót Rosslynon átívelő cselekményben a templomos lovagok titkait kutatta és a Szent Grál mibenlétére adott egyfajta magyarázatot. Az Elveszett jelkép eseményei Washingtonban zajlottak, ahol a Fehér Ház rejtett alagsora mellett megismerkedhettünk a híres obeliszk jelentőségével és a szabadkőművesek rejtélyes világába is betekintést nyerhettünk Landgon professzor segítségével. Most pedig ismét Európába vezet Robert Langdon útja, méghozzá Olaszországba. Legalábbis a történet kezdetén…


Az Inferno cím Dante Isteni színjátékára utal, azon belül a Pokolra és annak mind a kilenc bugyrára. Mint Dan Brown korábbi köteteiben, itt is a középpontban nagyszerű művészek (és egyben tudósok) állnak, ezúttal Dante Alighieri. Ezúttal azonban nemcsak történelmi rejtélyek alternatív felfogásairól és elgondolkodtató művészeti magyarázatokról olvashatunk, hanem egy teljesen aktuális probléma kerül a középpontba. A biológiai fegyverek és a génmanipuláció olyan témakör, melyről senki sem beszél szívesen, viszont mindenki egyre inkább tart tőle. Dan Brown könyve sem sugall túlságosan bíztató jövőképet, megint megpróbálja felnyitni olvasói szemeit, gondolkodásra késztet mindenkit. Ismét olyan érzésünk lehet a könyv befejezte után, hogy „Oké, nem biztos, hogy így van. De mi van, ha mégis van benne valami?” Ahogy a könyvben is olvashatjuk: „Csak egyetlen ragályos kórokozó van, ami gyorsabban terjed a vírusnál... A félelem.”


Az Inferno felépítése és történetvezetése nagyon hasonlít a szerző korábbi könyveihez. Pár oldalas fejezeteket tartalmaz, amelyek végén mindig félbemarad valamilyen (általában rendkívül izgalmas) eseménysor. Az ezt követő fejezet pedig általában másik helyszínen játszódik, másik szereplőkkel. Mindez azt eredményezi, hogy a könyv jóformán letehetetlen és olvastatja magát. Ha van is olyan cselekményszál, ami kevésbé érdekli az olvasót, akkor is gyorsan átlendülhet rajta és hamar visszatérhet a váratlan fordulatok megoldásához vagy az őt érdeklő szereplőkhöz. Igaz, hogy az Inferno több mint 650 oldal, viszont igen gyorsan el lehet olvasni.


Semmi kétség nem férhet hozzá, hogy Dan Brown napjaink egyik legjelentősebb bestseller írója. Műveit milliók olvassák, már a megjelenés hírének pillanatában előjegyzik. A kritikusok azonban nem egyértelműen pozitívan gondolkodnak róla, az Inferno-val kapcsolatban különösen sok a negatív visszhang. Mindenesetre azt el kell ismerni, hogy a maga műfajában – azaz, maradjunk a történelmi fikció kifejezésnél – igazán kiemelkedők a művei. Törekszik a valósághűségre, történelmi tényekkel és művekkel igazolja állításait – és minden művében található egy olyan fejezet, amelyben kifejti, hogy mi a reális és mi az, amit hozzágondolt mindehhez. Ahogy a mostani könyvében is megfogalmazza: „A tökéletes illúziónak a valóság lehető legtöbb elemét kell tartalmaznia.” 


Az Inferno azért érdekesebb a szerző minden korábbi művénél, mert egyik sem volt még ennyire aktuális és a szereplők is sokkal árnyaltabbak, mint korábban. Aki már többször olvasott Dan Brown könyvet, nyilván előre fogja tudni egy-egy szituációnál, hogy itt nem stimmel valami vagy biztosan lesz még valamilyen fordulat. Ennek ellenére is sok meglepetést okoz majd az olvasóknak és egy nagy adag gondolkodni valót ad. „A pokol legsötétebb bugyraiban azok szenvednek, akik erkölcsi válságok idején semlegesek maradtak. Langdon még soha nem érezte ilyen tisztának e szavak jelentését: Vészterhes időkben a legnagyobb bűn a tétlenség. Langdon tudta, hogy milliókkal együtt maga is vétkes ebben. Amikor a világ problémáiról van szó, globális járványként pusztít a hárítás.”

Dan Brown: Inferno
ISBN: 9789636897079
Kiadó: GABO, 2013

2013. október 10., csütörtök

Napjaink legnagyobb bestsellerének számít E. L. James trilógiája, amely új műfajt teremtett és számtalan követője akadt, igazi áramlatot elindítva. Lássuk csak, mit is érdemes tudni róla és miért olvassuk el.

Az utóbbi idők legnagyobb könyvkampányaként is emlegethető A szürke ötven árnyalata című könyv marketingje. Aki akarta, aki nem, minden sarkon szembetalálhatta magát egy olyan plakáttal, amelyen egy szürke nyakkendő volt látható és „A könyv, amelyről mindenki beszél” felirat tarkította. Valószínűleg sokan csak azért olvasták el, mert tényleg mindenki erről beszélt. Egyesek ódákat zengenek róla, mások a hasonlóan népszerű Twilight-saga utánzásának tartják. Mi is az igazság?


A szürke ötven árnyalat úgy kezdődik, hogy szinte lehetetlen letenni. A főszereplő, Ana karaktere valószínűleg sokaknak szimpatikus (mivel egy teljesen átlagos egyetemista lány, aki önértékelési zavarokkal küzd). Egy véletlen folytán összetalálkozik egy multimilliomossal, aki elsőre tökéletesnek tűnik – majd egy idő után sejthető, hogy valami mégsem stimmel vele teljesen, miközben főhősnőnket próbálja megszerezni. Azon sem lepődtem volna meg, ha kiderül, hogy vámpír – de itt másról van szó. Valamiről, ami miatt csak felnőtteknek ajánlott a könyv elolvasása. A titok lelepleződése után főhőseink se veled, se nélküled viszonyba kezdenek, amely jóformán további két könyvön keresztül tart. A kezdeti izgalmak után a későbbiekben kicsit leül a történet, lassan halad előrébb az események folyása, további részletek is csak itt-ott csepegtetve derülnek ki – viszont annál több és vadabb szex-jelenettel tarkította a szerző a művét.

Az első könyv kezdetén a helyzetkomikumok (és a harmadik könyv végén ugyanezek a másik szereplő szemszögéből) nagyon jól sikerültek. Azonban kicsit zavaró, hogy a férfi vallomására akár már az első könyvben sor kerülhetne és az olvasóknak még két vaskos könyvön kell végigrágni magukat, mire egy nem meglepő tartalmú beismerés és magyarázat bekövetkezik. Az első könyv után kicsit szócséplésnek tűnik a két folytatás és a beletoldott feszültséggel teli, de végtelenül kiszámítható helyzetek inkább kínosnak tűnnek, mintsem izgalmasnak.


A Twilight könyvekkel történő hasonlóság tagadhatatlan, főként, hogy a szerző maga is bevallotta, hogy a vámpíros könyvek nagy rajongója. Igazából az alapkoncepció mindkettőben ugyanaz: egy átlagos lány beleszeret egy rendkívüli fiúba, majd a kezdetleges kapcsolati nehézségeket leküzdve végül megbékélnek egymással és önmagukkal is. Természetesen az Árnyalat-trilógiából is készül film, már hónapok óta lázban tartja a rajongókat az eddig eltitkolt szereposztás. A könyvet olvasva, a férfi főszereplő számomra Christian Bale-ként jelent meg: a karaktert Christiannak hívják, illetve többször nevezte a szerző a „sötét lovagnak” (amely Bale híres Batman szerepére utal). Mellette olyan nevekről suttognak, mint Ryan Gosling, Ian Somerhalder és Henry Cavill. A női főszerepre Katie Holmes, Emma Watson, Emma Stone és Mila Kunis is esélyes. Igaz, mindez csak találgatás, hivatalos közleményt még nem adtak ki. Viszont akárkik is szerepelnek a filmben, további kérdés az, hogy mennyit tesznek bele az általában szadomazo jellegű szex-jelenetekből, amelyektől csak úgy hemzseg mindegyik könyv.


A szürke ötven árnyalata óta sorban jönnek ki újabb és újabb könyvek, amelyek hasonló erotikus részekkel fűszerezettek. Talán ennek az egész „szürke” – mizériának nem kellett volna ekkorát durrannia, mivel korábban is létezhetek hasonló tartalmú könyvek, viszont azok valamiért nem váltak bestsellerré. Igazi titok, miért kapták fel ennyire őket, de egyértelműen hasonló okokból, mint a Twilight sorozatot. Azzal kapcsolatban sem értette senki, miért lett több milliós rajongótábora a vámpíroknak és vérfarkasoknak. A szürke ötven árnyalata nem a tini korosztályt célozza meg (már a 18-as korhatár miatt sem), hanem a huszonéves fiataloknak szól elsősorban, akik már kinőttek a tündérmesékből. Habár az egyszerű lány és a multimilliomos pasi happy enddel végződő kapcsolata is egyfajta tündérmese – csak tündérek nélkül.

E. L. James: A szürke ötven árnyalata (Fifty Shades of Grey) – 1. könyv
E. L. James: A sötét ötven árnyalata (Fifty Shades Darker) – 2. könyv
E. L. James: A szabadság ötven árnyalata (Fifty Shades Freed) – 3. könyv
UIpius-ház Kiadó, 2012

2013. október 7., hétfő

Wrecking Ball

Direkt nem írtam a post címébe az előadó nevét - nehogy valaki emiatt ne kattintson rá. Igazából nekem is agyamra ment már minden kislány hátán a Hannah Montana táskák látványa, vagy a papírboltokat elözönlő füzetek, tolltartók, mappák stb.

Nos, ezzel a klippel Miley Cyrus jócskán túllépte önmaga árnyékát. Szerintem baromi jól énekel és nagyon jó maga a dal is. A klip hemzseg a szexuális utalásoktól, egyértelműen más célközönségnek készült, mint akik világhírűvé tették. Most meghökkentő, modern és botrányos - viszont remélhetően nagyszerű énekesnővé növi ki magát, amint túllép ezen a dackorszakon.

2013. október 6., vasárnap

"Túl a fenyvesen"

Amennyiben túlléptünk a kimondottan furcsa magyar címen és érdekel, miért is érdemes megnézni ezt a filmet, rögtön az elején elárulható, hogy egy több generáción átívelő drámáról van szó, melynek főszerepeiben napjaink két legfelkapottabb férfi színésze látható, Ryan Gosling és Bradley Cooper.


Viszont nem könnyű túllépni ezen a címfordításon. A film eredetileg a „The Place Beyond the Pines” nevet viseli, melynek tulajdonképpen szószerinti magyar megfelelője a „Túl a fenyvesen”. Azonban a „fenyves” kifejezés szerintem túlzottan archaikus – ugyan ki használja napjainkban ezt a szót? – sokkal inkább preferáltam volna a „fenyőerdő”-t. Ha már így ragaszkodunk a szószerinti fordításhoz, mert számtalan olyan esetet is fel lehet hozni, amelynél semmi köze a kettőnek egymáshoz. (Kedvenc példám az eredetileg „Somewhere” címet viselő 2010-es dráma, melynek „magyar” címe az lett, hogy „Made in Hollywood”). Másrészt 2006-ban kijött egy animációs film „Túl a sövényen” címmel és számomra ez volt a legelső dolog, ami eszembe jutott, mikor elolvastam ezt a filmcímet, hogy „Túl a fenyvesen”. Remélem, senki nem keveri össze a két alkotást és megnézi a „fenyvesest”, mert igazán érdemes. (Ha rajtam múlna, akkor „A fenyőerdőn túl” címet kapta volna.)


Anélkül, hogy belemennénk a film történetébe és a fordulatokat lelőnénk, elég annyit tudni előzetesen, ami a hivatalos tartalom ismertetőben áll: „Derek Cianfrance elsöprő erejű drámája négy férfi és két generáció történetét öleli fel. Az apák bűnei tizenöt év elteltével is kísértenek két középiskolás fiú életében.” A film tulajdonképpen három nagyobb egységből tevődik össze: az első részében megismerhetjük Ryan Gosling karakterét, aki otthagyja cirkuszi kaszkadőr munkáját, hogy segítse szerelme és gyermeke életét. A következő nagyobb egység főszerepében Bradley Cooper karaktere áll, aki egy fiatal rendőrt alakít és próbálja megalapozni karrierjét. A végső felvonásban két középiskolás fiút láthatunk és a korábbiakban folyamatosan halmozódó feszültség eléri tetőpontját. Talán a három epizód túlzottan is szétválik, feldarabolja az alkotást és a néző úgy érezheti, hogy három különböző filmet lát. A megoldás elég hirtelen és gyorsan érkezik meg a végső jelenetekben. Igaz, hogy két és fél órás a film, viszont az utolsó 15 percet kicsit bővítgethették volna, hiszen a másik két egység valahogy jobban kidolgozottabbnak tűnt.


Ennek ellenére rendkívül érdekes és feszültségekkel teli drámáról van szó. A főszereplők játéka is figyelemre méltó. Ryan Gosling mostani alakítását a Drive – Gázt!–ban látható karakteréhez hasonlította és azzal azonosította több kritikus is. Némi hasonlóság felfedezhető, hiszen egy szótlan és szerelmes emberről van szó, aki agresszivitásra hajlamos és sokat száguldozik. Viszont már az arctetoválásokkal és a karakter sorsát meghatározó egyéjszakás kalanddal is azt próbálják sugallni, hogy nem az a jólfésült, kedves és segítőkész szomszéd, mint a Drive-ban. Annyi a fő különbség, hogy a Drive-ban egy alapjában véve jófiút alakított, itt pedig egy eleve rosszfiút. Innentől kezdve szerintem nem beszélhetünk arról, hogy a rendező lemásolta volna Ryan Gosling korábbi szerepét. Bradley Cooper viszont igazi meglepetés, mivel ezúttal teljes mértékben kilépett a szuperül belőtt sérójú, szépfiú skatulyából és rendkívül komolyra vette a figurát. Rendőrként újra bebizonyította, hogy az akciójelenetekben is lehet rá számítani és emellett mennyire nagyszerű drámai színész.


Érdekes módon a Túl a fenyvesen hazánkban nem került a mozikba, hanem csak DVD-n jelenik meg. Úgy tűnik, ezzel a filmmel kapcsolatban túl sok a „miért?”, hiszen ennél jóval gyengébb és kevésbé elgondolkoztató alkotások is bejutnak a hazai filmszínházakba. Nem hinném, hogy erre nem lett volna közönség, főleg, hogy a két főszereplő tényleg igazi hollywoodi szupersztár. Mi több, maga a film is izgalmas és lebilincselő, tipikusan olyan, ami sokáig nem megy ki az ember fejéből. Szóval, mindenkinek csak ajánlani tudom, ha nem is moziban, de otthon mindenképpen nézzük meg, ha egy színvonalas és magával ragadó drámára vágyunk napjaink legmenőbb színészeivel a középpontban.


Túl a fenyvesen (The Place Beyond the Pines, 2012)
amerikai dráma, 140 perc
Főszereplők: Ryan Gosling, Bradley Cooper, Eva Mendes
Rendező: Derek Cianfrance
Forgalmazó: Pro Video Film & Distribution Kft.




A forgatás szüneteiben :)



2013. október 4., péntek

Tűzoltók és cicák

Ma estére hoztam egy képet és egy szívszorító videót. Minden tiszteletem azoké a tűzoltóké, akik nemcsak az emberekre gondolnak a nagy bajban, hanem a házi kedvencekre is.



2013. október 2., szerda

Budapest, te csodás :)

A Facebookról már talán ismerős lehet a lenti animációs videó. Viszont mindenképpen helyet szánok neki itt a blogban, mert nagyon magával ragadott. Mivel nem vagyok törzsgyökeres pesti - de több éven át éltem már ott - valahogy sosem éreztem azt, hogy itt otthon vagyok és mondjuk a cominbo-val átzötyögni a Petőfi- vagy Lánchídon mindig csodálattal tölt el mindmáig és nem bírom megállni, hogy ne lessek ki az ablakon a gyönyörű panorámát vizslatva. :) Szóval, a lenti videót mindenkinek ajánlom: azoknak, akik Pestet gyönyörű városnak tartják és azoknak is, akik szerint koszos és visszataszító.

;;

Template by:
Free Blog Templates