2009. szeptember 26., szombat

Színészportré - Szabó P. Szilveszter

Szabó Péter Szilveszter 1974.január 1-jén született Mátészalkán. Zenei általános iskolába járt, ahol két Szabó Péter is volt, ezért a második nevét kezdte el használni. Az Esze Tamás Gimnázium emelt angol tagozatán végzett. Fogorvos édesapja tanácsára biológia tagozatra is járt. A fogtechnikusi iskolától Gór Nagy Mária Színitanodája térítette el. (Dédapjának Erdélyben volt színháza, a Sarkadi Kabaré, amely Sepsiszentgyörgy környékén működött, nagymamája pedig Sarkadi Imre drámaíró unokatestvére, így a színház szeretete már a vérében volt.) A felvételi kicsit furán sikerült, Gór Nagy Mária először nagyon haragudott rá, a precízen kidolgozott életrajzát ugyanis wc papírra írva adta be.

A Színitanoda elvégzése után játszott rövid ideig az Arany János Színházban és az Új Színházban is. 1995-ben szerződött a Székesfehérvári Vörösmarty Színházhoz, majd 1996-ban az Operettszínházhoz. Élete egyik nagy lehetőségeként tartja számon, amikor huszonévesen megkapta a Halál szerepét az Elisabethben, amitől 1997-ben búcsúzott el, mikor felvételt nyert a Színház és Filmművészeti Egyetemre. Diplomázás újra az Operettszínház tagja lett.

Több nagyszerű alakítás fűződik a nevéhez, többek között:


Elisabeth - Halál


West Side Story - Bernardo


Kabaré - Konferanszié (Bereczki Zoltánnal, Balázsovits Edittel)


Sweet Charity - Vittorio (Siménfalvy Ágotával)


Mozart! - Hieronymus Colloredo salzburgi hercegérsek


Rómeó és Júlia - Tybalt


A Szépség és a Szörnyeteg - Szörnyeteg (Mahó Andreával)


Rudolf - Herr Pfeiffer, a bábjátékos


Menyasszonytánc - Jonel (Mészáros Árpád Zsolttal)


Párizsi élet - Bobinet (Homonnay Zsolttal)


Szentivánéji álom - Oberon (Vágó Bernadettel)


Tavaszébredés - Minden felnőtt férfi szerepe

2004-ben és 2006-ban Súgó Csiga közönség díjat kapott, a szakma elismeréseként pedig 2008. március 15-én Jászai Mari-díjjal tüntették ki, kiemelkedő színművészeti és színháztudományi tevékenységéért.

Szabad idejét is maximálisan kihasználja. A gimnázium óta ír novellákat, forgatókönyvet, Révész című kisfilmje több filmszemlén is megmutatkozott, zenét szerez, 4 évig színészmesterséget tanított a Pesti Broadway Stúdióban, saját darabot rendez, fotóz, szobrászkodik. Alkotótársaival 2005. évben indította útjára a Szélmalom cd-sorozatot. (Hasonló címmel rendezett korábban egy francia sanzonestet.) A sorozat első epizódja Földes Tamás Negyvenedik tél című maxilemeze, melyet követ majd Dzsoni nagylemeze, és a társak lemezei, egy-egy évszak hangulatait megjelenítve (Siménfalvy Ágota-tavasz, Németh Attila-nyár, Szilveszter-ősz).

Öt évig élt együtt főiskolás osztálytársával Siménfalvy Ágotával. Kapcsolatuknak vége, de azóta is sokat szerepelnek együtt a színpadon. Felesége Godó Gabriella, a színház musical táncegyüttesének tagja. Egy közös kislányuk van: Szabó Panna Hanna.

Ha egy szereposztásban Szabó P. Szilveszter nevét látjuk, egy dologban biztosak lehetünk: az általa megformált karakter tökéletes lesz. Ő valahogy sosem tud hibázni. Legalábbis én még nem láttam hibázni, pedig hirtelen magam sem tudom megszámolni hányszor és hányféle szerepben néztem meg élőben… És ez a profizmus egyáltalán nem unalmas, színészetének annyiféle arca van. Annak ellenére, hogy legtöbbször negatív karaktereket formál meg, azokat is szerethetően játssza, a nézőt teljesen összezavarva vele.

Ő az a színész, aki sosem mosolyog a tapsrendnél. Vagyis leginkább elvétve. De nem ez a jellemző. Gondoljunk csak bele: ha tegyük, én színésznő lennék és egész este a színpadon izzadnék, aztán amikor végre vége és tetszett a közönségnek, akkor legalább megkönnyebbülésem jeleként is elhagyná kedves mosoly az arcomat. De Szilveszter nem egy átlagos ember. Van benne valami fenséges, valami lenyűgöző. Az ilyen szokták azt mondani, hogy Színész – nagybetűvel.

16 megjegyzés:

Névtelen írta...

nekem ő a kedvencem az operettszínházban :D

Névtelen írta...

Egy interjúban azzal indokolta, hogy nem mosolyog a tapsrendnél, hogy nem illene a karakterekhez, amiket játszik...

Névtelen írta...

Nekem is Ő a kedvencem. Szerintem a legjobb a színházban. Egy sót sem kell szólnia csak megáll a színpadon és máris érezni a jelenlétét. Igen. különleges és fenséges, igazi csoda.

Névtelen írta...

Nekem is Ő a kedvencem. Szerintem is a legjobb a színházban. Tényleg egy szót sem kell szólnia csak megáll a színpadon és máris érezni a jelenlétét. Igen. Különleges és fenséges. Nagyon sokszor láttam, tényleg sosem hibázik. Láttam duplázni is amikor kicsit beteg is volt, de Halálként egyformán tökéletes volt. Mindig elbűvöl a személyisége.

Névtelen írta...

Ő a legtökéletesebb színész akit valaha is láttam es ezt nem lehet szavakkal kifejezni.... Ezt csak éreznilehet. Es ő tényleg megadja azt a pluszt az embereknek ami sokunkbol hiányzik. A hangjáról nem is beszélve egyszerűen mesés es mi kozben hallgatom elfogja szivemet a melegség ezert is neztem meg ujra es. Ujra meg az operett szinhazban annak ellenere hogy Székesfehérváron lakom es abban az evben szerzodott amikor szulettem es azt kivanom barcsak vissza jonne legalabb egyszer. De a legemlekezetes nap az volt az eletemben amikor a rebecca utan keszithettem vele egy fenykepet :)). Az elmondhatatlan erzes volt

Névtelen írta...

Egy igazi úriember.

Névtelen írta...

Ez mind igaz. Szabó P. Szilveszter egy igazi művész egy nagy tehetség.Én már nagyon sokszor megnéztem az operett színházba és a szépség és a szörnyeteg darabban kivételesen elragadott az az érzés hogy egy nagyon nagyon nagyon nagy színész akinek nagyon nagyon szép a hangja.

dorina írta...

Viszont a valo eletben hihetetlenul humoros es kedves ember. eleg csak egy jobb pillanatat elkapni es fel oraig dolnek belole a poenok. csodalatos ember.

Eszter írta...

Az egyik legjobb színész Magyarországon:D
Én ma láttam vele egy darabot(Miskolcon a Nyomorultakat), és pont azt néztem, hogy a végén a tapsnál vigyorgott:D

Névtelen írta...

Ez az ember egy csoda !!!!

Névtelen írta...

Nekem a darabbeli arcai tetszene, amitől azt képzelem, hogy tényleg Javert, Maximot stb. látom. Nem a színészt látom, hanem a szerepét. Ha nem érteném a szöveget, az arcáról mindent el tudnék olvasni, érteném a történetet. Keveseknél látom ezt a folyamatos változást, ami nem azt jelenti, hogy a többiek nem a legjobbak, hanem másban a legjobbak. De Szilveszter a színpadon nem színész, Sz. P. Sz., hanem az adott személy.

Névtelen írta...

"tetszenek" akart lenni az elején...

Névtelen írta...

az egész világon ő a kedvenc színészem nála jobb nincs . az arckifejezései a hangja a személyisége mindene elragadó . sosem unom meg . IMÁDOM . és tegnap volt szerencsém találkozni vele és nagyon jó volt .

Névtelen írta...

A való életben tényleg haláli egy pasi! :) Imádom...Sőt biztosan állíthatom, hogy az egyik legnagyobb rajongója vagyok! Ha tehetem minden premieren ottvagyok, s rengeteg előadást nézek meg Vele (!!), és minden álmom az lenne, hogy fotót készíthessek vele! :D Aláírásom már van, csak azért nem fotókodott még, mert mindig sietett.. :P (persze 2-szer is :P) Elsunnyogott! XP Szóval Ő maga a csoda! :) Csodás hang, szívdöglesztő külső, állati humor, és egy csomó jó tulajdonság! ^^ hmm... messze Ő a legjobb! ♥♥

Névtelen írta...

Most néztem meg újra az Elizabethet, ahol még fiatalabb volt.. :) Hát egyszerűen elolvadok... *-* Imádom, kivételes pasi az biztos.. :D <3

Névtelen írta...

Öt évig élt együtt főiskolás osztálytársával Siménfalvy Ágotával. Kapcsolatuknak vége, de azóta is sokat szerepelnek együtt a színpadon. ÚRISTEN! És én erről miért nem tudok. :)

Megjegyzés küldése

Template by:
Free Blog Templates