2010. június 13., vasárnap

Opera az Operettben

Múlt héten tartottak sajtótájékoztatót az Operettszínházban, hogy mi várható a következő évadban. Először jöjjön röviden a közlemény a Kultúra.hu jóvoltából:

A Budapesti Operettszínház mind műfaji szempontból, mind együttműködés tekintetében nyitni kíván a következő évadban. Az alapvetően musicalre és operettre specializálódott színház ugyanis két operát is bemutat: Puccini Gianni Schicchi című vígoperáját és Vajda János Mario és a varázslóját. Ennek keretében a Miskolci Nemzetközi Operafesztivállal és a Pécsi Nemzeti Színházzal működnek együtt, utóbbi Kerényi Miklós Gábor rendezésében, Szabó P. Szilveszter főszereplésével kerül színpadra. Az opera felé való elmozdulás kapcsán az igazgató elmondta: jót tesz a színháznak, ha olyan zenei területekre merészkedik, amelyek előreviszik, ezt pedig jól mutatja, hogy a művészek „eszelősen, nagy örömmel próbálnak”.


„Ez egy igazi zenés népszínház, a szó legnemesebb értelmében. Ez az egyetlen műfaj, amely fel tudja venni a versenyt a kereskedelmi tévék show-ival” – vélte a színidirektor. Legfőbb céljuk, hogy előadásaik egyszerre jelentsenek „gondolati kalandot”, szórakoztassanak és egyúttal értékeket is felmutassanak. Egy operettszínháznak Kerényi Miklós Gábor szerint kötelező Strausst játszania, ezért azEgy éj Velencében című nagyoperettet is az új bemutatók között találjuk. A cím az„avagy a Golyók háborúja” alcímmel egészül ki: a flipperpályát imitáló díszletek közé helyezett, golyónak öltöztetett színészek produkciója a rendező Kerényi Miklós Gábor korábbi, erfurti rendezésének felújítása. (A főbb szerepekben Földes Tamás, Bálint Ádám, Vadász Dániel és Homonnay Zsolt lesznek láthatóak.)


2010 októberében Szerdán tavasz lesz! címmel mutatják be Fényes Szabolcs, Bacsó Péter és G. Dénes György „retróperettjét”, amely egy hányatott sorsú magyar-történelem szakos tanár nyolcvanas évekbeli történetét meséli el: a kilátástalanság mellett azért jó adag szerelmet is felvonultató zenés darab főszerepét Mészáros Árpád Zsolt alakítja, mellette Janza Kata, Lehoczky Zsuzsa, Kerényi Miklós Máté, Vágó Zsuzsi és Faragó András tűnik majd fel.Béres Attila rendező a többször musicaldrámaként aposztrofált Rebecca után marad a filmszerű megoldásoknál, hiszen a Kurt Weill és Bertolt BrechtKoldusoperájából készülő előadást „musical filmként" határozza meg a színház. A Dolhai Attila és Szinetár Dóra főszereplésével megvalósuló produkció a hírek szerint leginkább a némafilmek stlusát idézi majd.


A következő évad terveit bemutató sajtótájékoztatón az igazgató beszámolt arról is, hogy 2010 novembere és 2011 júliusa között Szabadka városával és az Európai Zenés Színházi Unióval közösen szeretnék megrendezni az I. Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical Énekversenyt. A versengés nem titkolt célja a magyar származású, neves zeneszerző, Lévay Szilveszter műveinek nemzetközi népszerűsítése és természetesen a fiatal tehetségek támogatása, felfedezése.


Továbbá a színház honlapjáról lemaradt a hivatalos közlemény, de azt hiszem a rajongók előtt nem titok, hogy az Elisabeth lekerült a repertoárról. Tudom, kicsit furán hangzik, de én azt se nagyon értettem, hogy pár évvel ezelőtt miért újították fel... Már megírtam korábbi bejegyzésben a véleményem a darabról, ami azóta sem változott. Összességében emlékezetes karakterek vannak benne, pl. a Halál és Elisabeth, a zene is egészen jó, viszont az az érzésem volt, akárhányszor is megnéztem, hogy maga a darab történései, környezete és a dallamvilág nincs összhangban. Nekem nagyon szétesett, nyilván abból is adódik, hogy egy egész életet átölelő sztoriról van szó - de akkor sem gondolnám a legjobb megoldásnak, hogy egyik percben nagy drámai áriát látok, utána meg rock muzsika elevenedik meg előttem. Szóval, én nem fogok könnyeket hullajtani az Elisabethért...


És most beszéljünk a következő évadról. Kb. amikor egy éve kiderült, hogy jön a Rebecca, egyből tudtam, hogy ott leszek és megnézem. Most ugyanilyen bizton állíthatom, hogy a következő évad lesz az első olyan 5 év óta, amikor nem fogok Operettszínházba menni. Miért is? Nézzük: Egy éj Velencében - operettet nem szoktam nézni. Szerdán tavasz lesz! - retróperett műfaj szintén nem csábít. Koldusopera - egyrészt ismerem a történetet, másrészt nem kedvelem túlzottan a '30-as évek zenei világát, úgyhogy ez is felejtős lesz. Legfeljebb ilyen formában fogyasztom ;)



A legnagyobb meglepetés pedig a két opera bemutatója - amit egy estén játszanak majd - Puccini Gianni Schicchi-je ("dzsánni szkikki" -a gyengébbek kedvéért) és a Mario és a varázsló. Látatlanban azt kell mondanom: az operának az Operaházban a helye, az operettnek meg az Operettszínházban. Nem tudom, miért kell keverni a műfajokat: igaz, hogy az operett énektechnikája rokonságban áll az operával, de mindegyikre specializálódni kell, keveseknek adatik meg, hogy mindkettőben jók legyenek. Kíváncsi leszek - ha már Gianni Schicchi-nél tartunk - van-e a színháznak olyan énekesnője, aki csak megközelítés szintjén is elő tudja adni az opera legismertebb áriáját, ahogy azt pl. Maria Callas tette:



Aztán itt ez a Mario és a varázsló opera is. Ha az imént azt állítottam, hogy rokonítható valamelyest az opera az operettel, nos a musical fényévekre van tőle. Akármennyire is nagyra tartom, tisztelem stb. Szabó P. Szilveszter művészurat, szerintem nagy falat neki operát énekelni. Nem ismerem Vajda János művét, de nyilván ha opera a műfaja, akkor az áriákat is ugyanúgy kell énekelni mint akár egy Puccini darabban. És Szilveszterről hallottam olyan véleményeket, hogy a hangja már nem úgy szól, mint pár évvel ezelőtt: musicalben alkothat tökéleteset - mert tapasztalatom alapján mindig azt szokott, rendkívüli tehetséggel megáldott musicalszínész - de hangsúlyozom "musical"színész. Operától elvonatkoztatva Cipolla nagyon nekivaló szerep, a színészi résszel biztosan nem lesz semmi probléma. A többi majd kiderül.


Nem akarok itt huhogni vagy ilyesmi, de engem - mint operakedvelő - igencsak meglepett az Operettszínház eme új műfaji kísérlete. Szerintem mindenkinek a maga kaptafájánál kellene maradnia és opera helyett pl. egy kasszasiker-gyanús, kortárs musicalt mutathatnának be - hiszen erre minden bizonnyal nagyobb igény van a közönség részéről is, mint operára. Akit az opera érdekel eddig is és ezután is az Operaházba fog járni. Nem mondom, hogy bukás lesz, mert az utóbbi évtizedben olyat nem tudott produkálni az Operettszínház: a törzsközönség és a színészek rajongói biztosan meg fogják nézni egyszer vagy többször az előadást - de annak színvonaláról és a színészek énektudásáról nem vagyok meggyőzve...


Persze mindig én szoktam azt hajtogatni, hogy látatlanban ne ítéljünk meg semmit vagy senkit és én se tudhatom, mit hoz a jövő. Még az is megeshet, hogy betévedek az Operettbe, mivel akad még pár darab, amit nem láttam és "talán, ha nem lesz más dolgom, kapok olcsóbb jegyet és Pesten járok", akkor megnézném: ilyen a Szép nyári nap (ami igazán közkinccsé válhatna már DVD formájában) és a Szentivánéji álom, illetve "rajzfilm-rajongásból még ki nem nőtt nagylány" lévén a Musicalmesékre is kapható lennék egyszer...

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Template by:
Free Blog Templates